Thursday 28 April 2011

Fadhilat Surah Al-Waqi'ah

Assalamualaikum..

Surah Al-Waqi'ah adalah surah yg ke 56 di dalam Al-Quran dan mempunyai 96 ayat kesemuanya..Surah Al-Waqi'ah (Hari Kiamat) ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang akan diterima oleh orang-orang mukmim dan orang-orang kafir..Surah ini juga menerangkan tentang penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan dan api sebagai bukti kekuasaan Allah s.w.t. selain tentang hari kebangkitan..

Seperti surah-surah lain yang terdapat di dalam Al-Quran, surah Al-Waqi'ah ini juga mempunyai beberapa fadhilatnya yang tersendiri kepada orang yang membacanya..Antara fadhilatnya ialah :- 

1. Daripada Abdullah bin Mas'ud r.a. bahawasanya beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud "Sesiapa yang membaca surah Al-Waqi'ah tiap-tiap malam, dia tidak akan menjadi papa selama-lamanya" (Diriwayatkan oleh Al-Tarmizi)

2. Daripada Anas r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud "Ajarkanlah wanita-wanita kamu akan surah Al-Waqi'ah kerana surah itu adalah surah kekayaan" (Diriwayatkan oleh Ibnu Ady)

3. Daripada Jabir bin Thamurah r.a. berkata,"Adalah Rasulullah s.a.w. membaca Surah Al-Waqi'ah pada solat Fajar" (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad Ibn Hanbal)

4. Rasulullah s.a.w. juga bersabda yang bermaksud "Sesiapa yang membaca surah Al-Waqi'ah pada setiap malam, dia tidak akan ditimpa kefakiran" (Diriwayatkan oleh Ibn Mas'ud)  
5. Fatwa Ulama pula mengatakan "Barangsiapa yang membaca surah Al-Waqi'ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali selama 40 hari, maka Allah s.w.t. akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru dan mendapat berakah"



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...