Wednesday 16 March 2011

Tips Penjagaan Kesihatan

Assalamualaikum..


Kali aku nak sentuh sikit pasal penjagaan kesihatan sebab menjaga kesihatan ni adalah dituntut oleh Agama.Jadi aku akan kongsikan beberapa tips(yang aku tau jer la) untuk menjaga kesihatan tubuh badan.Ramai yang aku tengok terlalu taksub untuk mengumpul harta duniawi sampai 'terlupa' nak jaga kesihatan tubuh badan masing-masing.Orang cakap kalo duit berjuta pun dalam bank tapi selalu sakit tak guna jugak.Kan..kan..kan..kan..hihi..Ada banyak cara untuk menjaga kesihatan tubuh badan yang telah didedahkan di dalam Al-Quran dan juga dibuktikan melalui penyelidikan bidang sains.Antaranya ialah:- 



1. Bersenam                                                                                                                                                                                                      
Amat penting dilakukan terutama bagi mereka yang kerja opis dan kurang buat aktiviti luaran.Majoriti ramai yg cakap tak sempat utk bersenam sebab 'busy sangat' kerja(alasan je tu..).Sekurang-kurangnya luangkan la masa 30 minit untuk berjoging setiap hari.Baik untuk jantung kita semua.Dah ramai pun yg kena sakit jantung ni.


2. Makanan/Minuman.

Kurangkan amik makanan/minuman segera.Kurangkan jgk pengambilan gula dan garam.Risiko dapat kencing manis dan darah tinggi very high.Banyak penyakit yg ada sekarang ni berpunca daripada makanan dan minuman yg kita amik.Amalkan minum secawan air teh "O" setiap pagi untuk mengawal berat badan.InsyaAllah boleh menurunkan berat badan yang berlebihan.Hati-hati jugak jika makanan/minuman dah dihinggapi serangga.Rasulullah s. a. w pernah bersabda, maksudnya: "Jika ada seekor lalat jatuh ke dalam tempat minuman yang akan kamu minum, maka celuplah keseluruhan tubuh lalat tersebut ke dalam minumanmu tadi kemudian angkatlah (buanglah) lalat tersebut. Kerana sesungguhnya pada salah satu sayapnya mengandung ubat dan pada sayap yang lainnya mengandung penyakit." (Riwayat Abu Hurairah)


 3. Jangan Campur Makanan Darat Dengan Makanan Laut. 

Rasulullah s.a.w sendiri mengajar kita untuk tidak mencampurkan makanan darat dgn makanan laut dalam satu hidangan kerana dikuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini dibuktikan oleh saintis yang menemui ion (+)dalam ayam manakala ion (-) dalam ikan.Campuran ayam dengan ikan ini akan menghasilkan tindak balas biokimia yang boleh merosakkan usus kita.Rasulullah s.a.w juga mengajar kita menjilat jari tangan selepas makan.Rasionalnya sekali lagi dibuktikan oleh ahli saintis yang telah mendapati bahawa enzime banyak terkandung di celah jari-jemari kita, iaitu 10 kali ganda daripada yang terdapat di dalam air liur.Enzime ialah sejenis alat percerna makanan dan tanpanya makanan tidak akan hadam.


4. Mandi Pagi

Mandi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul.Mandi dari bawah(kaki) dulu baru sampai atas(kepala).


5. Bersujud

Selepas solat subuh kita disunatkan bersujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa. Ia boleh mengelakkan kita daripada mendapat sakit kepala,pening atau maigrin. Para saintis telah membuktikan melalui kajian terdapat beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Maka dengan bersujud darah akan mengalir dan memenuhi ruang tersebut.Jadi rajin-rajinlah solat(ingatan utk diri aku sebenarnya..)


6. Jangan Merokok

Dah banyak iklan mengenai keburukan merokok ni.Malah kat kotak rokok pun dorg dah letak kesan buruk merokok ni(kanser,sakit jantung dll).Tapi masih ramai lagi yg hisap rokok.So lu pikir la sendiri..hihi..

Ini cuma sebahagian tips untuk menjaga kesihatan.Terdapat banyak lagi tips yg mungkin korg smua tahu.Jadi kongsilah tips-tips berguna yg korg tahu kat sni..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...