Thursday 7 April 2011

Fadhilat Surah Yasin

Assalamualaikum..


Surah Yasin..Lazimnya kebanyakan orang akan membaca surah Yasin pada malam Jumaat..Ketika kenduri arwah dll..Tapi apakah fadhilat surah Yasin yg sebenarnya..Jom kita lihat beberapa fadhilat membaca surah Yasin ini..

1. Daripada Anas r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud "Sesungguhnya bagi tiap-tiap satu itu ada hati.Hati Al-Quran adalah surah Yasin.Sesiapa yang membaca surah Yasin ditulis oleh Allah baginya ganjaran seumpama membaca 10 kali khatam Al-Quran" (Diriwayatkan oleh Al-Tarmizi)

2. Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud "Sesiapa yang membaca surah Yasin pada waktu malam kerana mencari keredhaan Allah s.w.t., maka dia diampunkan dosanya pada malam tersebut"

3. Daripada Ma'qal bin Yassar r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud "Bacalah surah Yasin kepada orang yang hampir mati" (Diriwayatkan oleh Abu Daud)..Jika surah Yasin ini dibacakan kepada orang yang telah mati,maka akan diampunkan dosa-dosa lalu orang yang mati itu.

4. Daripada Ata Ibn-e Abi Ribah berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda "Sesiapa yg membaca surah Yasin dipermulaan hari,segala hajatnya pada hari itu akan dipenuhi" 

5. Rasulullah s.a.w. bersabda lagi "Apabila datang ajal seseorang yang suka membaca surah Yasin setiap hari,turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut.Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan oleh Allah s.w.t.,menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut sama menyembahyangkan jenazahnya" 

6. Malaikat Maut tidak mahu memaksa untuk mencabut nyawa orang yg suka membaca surah Yasin sehingga Malaikat Redwan datang dari Syurga membawa minuman untuknya.Ketika dia meminumnya alangkah nikmatnya perasaannya dan dia akan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika dicabut nyawanya.  


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...